„Targets“ – new drill

Here is a new variation of the Inner Coaching Drill „Targets„:

Target_2Set different coloured marks on the courtside of player B. The blue one in the deuce-court, the yellow one in the add-court, in the near of the baseline. Mark a line on the other courtside, one big step from the baseline, so that you have a targetfield between baseline and the marked line.

Player B has to play the ball into the targetfield. Player A plays his ball in the near of the announced coloured targets.

The coach announces where A „Targets“ – new drill weiterlesen

The rainbow metaphor

rainbowSpiele Ballwechsel mit Deinem Spielpartner. Stell Dir vor, ein Regenbogen in vielen Farben spannt sich von Deiner Grundlinie bis zur Grundlinie auf der anderen Seite. Er spannt sich bogenförmig über das Netz. Stell Dir nun vor, der von Dir geschlagene Ball fliegt auf einem dieser unterschiedlich hohen und verschiedenfarbigen Bögen auf die andere Spielfeldhälfte. Spiel deinen Ball so, dass er sich entlang des Bogens bewegt. Eventuell legst Du mit Deinem Coach auch die Farben für die unterschiedlichen Flughöhen fest (vgl. Inner Coaching Drill im Skoaching Video „Spacer“ und den Varianten Spacer 2 und Spacer 1). The rainbow metaphor weiterlesen

Metaphors for the service 2

ServiceTielemann und Fischer haben nachgewiesen, dass Analogien und Metaphern das Bewegungslernen vor allem bei Anfängern erleichtern. Metaphern dienen der Unterstützung des impiziten und beiläufigen Lernens. Sie ergeben Bilder und Vorstellungen von Bewegungen, die aus anderen Lebensbereichen entlehnt sind. In der Regel stellen sie so etwas wie „Bewegungstransfers“ dar.

Als eine weitere Metapher zum Aufschlag im Tennis wird eine Vorstellung aktiviert, die auch in einem deutschen Sprichwort verwendet wird: „Die leckersten Kirschen hängen am höchsten!“. In der Alltagssprache Metaphors for the service 2 weiterlesen

Metaphors for the service 1

ServiceEine Metapher oder Analogie für den Ballwurf beim Aufschlag: „Fahr“ den Ball so nach oben, dass er sich nach oben bewegt, wie ein Aufzug in einem Hochhaus mit 24 Stockwerken. Gib dem Ball so viel Energie mit, dass er bis in oberste Stockwerk „fährt“. Denk dran: Dein Hochhaus ist nicht der schiefe Turm von Pisa!“ Metaphors for the service 1 weiterlesen

Success breeds success?

“Success breeds success”? “Failure breeds failure”?

  golf_HHThis thesis comes from the social psychologist Albert Bandura. From his studies and his theory of self-efficacyhe drew the conclusion that a successful athletic performance boosts self-confidence to the athletes and thus leads to a further improvement in the current challenge or at the next. We then talk about Success breeds success? weiterlesen

How to play tennis….


Wir reden so oft über Bewegungsregeln und die Lehrmethoden aus dem methodischen Traditionalismus. Dieses Video gibt einen Einblick, wie Tennis in den 60-er Jahren gelehrt wurde. Besonders liebe ich den Teil, in dem eine ganze Gruppe in das Tennisspiel eingeführt wird. Erinnert ein bißchen an Golf. Ins Schwitzen scheinen die Teilnehmer nicht gekommen zu sein.

We are always talking about motion rules and the teaching methods in methodical traditionalism. Time to look back. How was tennis teached in the 1960s? This video gives a nice view. I love the part, where a group is introduced in playing tennis. Seems a bit like playing golf. Don’t think. that one of the students came to sweat.

Move like a tiger, or: what about „when-then-rules“…

„From a practical point of view, the suggested benefits of implicit learning are meaningful in motor learning. One would expect sports coaches, for examples, to look favourably on teaching methods that bring about longer-lasting skill and robust responses under time pressure. Furthermore, the robustness of skilled learned implicitly should make implicit learning more appealing in modern sporting arenas, since motor skill are often performed in anxiety-provoking competitions!“

(Liao & Masters, 2001)

Why we do something and believe it is „good“… (…while it is not)

It might be helpful for coaches, if they believe, that they know, what they are doing. Then they can answer the question „why they do something, like they do it“. If that, what coaches do, has the effect they expect, this means, it must be „good“ for the client and naturally for the coach. But this is not reliable. What we believe in is a construction, that we attach to our view on the world and human nature and comes out of our individual experiences.

However, our players and clients are always different in their uniqueness and in the context of their referring system. In systemic consulting and training I’ve learned, that interventions of a coach can have exactly the opposite effect. Regardless of whether the coach can justify the action. Why we do something and believe it is „good“… (…while it is not) weiterlesen

a blog for coaches and players