Differenzielles Lernen im Sportunterricht

„Kein anderer Beitrag der Veranstaltung stieß auf so viel Beachtung und rief so heftige Reaktionen hervor, die von Erstaunen und begeisterter Aufnahme der Thesen bis zur ungläubigen Ablehnung reichten: War doch die Leitthese des Vortrags, während eines Lernprozesses einer Bewegungsfertigkeit führe nicht die ständige Wiederholung der angestrebten motorischen Fertigkeit zu einer optimalen Bewegungsausführung, sondern die Variation der Bewegung.“
Ein Sonderheft zum differenziellen Lernen von sportunterricht.
Lesenswert!

http://www.hofmann-verlag.de/project/zs_archiv/archiv/sportunterricht/2009/sportunterricht-Ausgabe-Februar-2009.pdf

Differenzielles Lernen auch im Badischen Verband

Offensichtlich gewinnt das Differenzielle Lernen immer mehr an Relevanz und Aufmerksamkeit. Auch die Tennisschule von Jürgen  Müller in Villingen, eingebunden in die Fortbildungsveranstaltungen des Badischen Tennisbunds, bietet dazu Fortbildungen an.

Referent ist Matthias Birkle, Tennistrainer beim TC Freiburg. Hier die Inhaltsbeschreibung seiner Fortbildungsveranstaltung am 3.3.2018 in Leimen:

Differenzielles Lernen im Tennis – Theorie und Praxis

Schwerpunkt Verbesserung des Aufschlags und des Volleys.

Die Theorie des Differenziellen Lernens erhält als trainingswissenschaftlicher Ansatz zunehmend Aufmerksamkeit. Studien in unterschiedlichen Sportarten zeigen schnellere und langfristig konstantere Lernergebnisse als mit der klassischen Wiederholungsmethode. Differenzielles Lernen ist auf der Theorie selbst lernender neuronaler Netze aufgebaut.

In die Trainingspraxis übertragen basiert die Theorie auf Lernen durch Variation und dem langfristig wirksamen Effekt des selbstinitiierten Lernens.  Die Rolle des Trainers verändert sich dahingehend, den Schüler durch ständige Variation der Aufgabe zur technisch richtigen Lösung zu führen. Der Kreativität des Trainers sind dabei nahezu keine Grenzen gesetzt, da gemäß der Theorie des Differenziellen Lernens auch Lernprozesse durch Fehler positiv beeinflusst werden, wobei ein klares Technikleitbild, das der Trainer verfolgt, essentiell ist.  Die Methode ist in allen Leistungsbereichen einsetzbar, wobei die Wiederholungsmethode damit nicht ersetzt, sondern ergänzt wird. Der Schwerpunkt des Vortrags wird Verbesserung der Schläge Aufschlag und Volley durch Differenzielles Training in der Praxis sein.

Let go…

http://www.jugendtrainer.de/wp-content/uploads/2016/10/00-Matthias_Nowak-quadratisch.jpg„Through special challenges with the ball the players have to learn to <let go> again … this way, the fear of failure is lost and at the same time the desire for „mental resilience“ develops. Together, this makes it easier for the player to enjoy the game even under pressure …“  (Matthias Nowak, Technik- und Kreativtrainer)

Streetplay

“For 4 or 5 of us (on our street) it was football direct. But it wasn’t just football. We played tennis, table tennis, floorball, ice hockey. In the street I grew up it was mainly ‘sports families’, it became a ‘sports street’ and this is how I got in to sport”. (Eric Forsberg, RB Leipzig, Nationalteam Sweden)

Emil Forsberg – Growing up on a street of sport (Game-Play-Learn)

Open minds to open skills by D. Rosenbaum

Open minds to open skills – some considerations that model the philosophy of our tennis program. By Daniel Rosenbaum*

A wonderful and must read article. Rosenbaum shows that the role of the coach has changed from „showing how to do it right“ to a guidance and learning process manager. Also the „learning process“ itself has changed from „practice mode“ with the focus on the technique of skills thought as the basis to play the game to a „game mode“ with a lot more tools than traditional approach from the beginning.

Open minds to open skills (pdf)

*“Daniel L. Rosenbaum is a Wingate Institute and ITF Level 2 Coach with a Social Sciences bachelor degree from the University of Sao Paulo. During a long and successful career he has done a lot in the Tennis industry and makes a strong contribution to enrich and improve players and coaches. Since 1982 he has been working at all the levels designing and implementing tennis programs for young beginners, adults, juniors and professional players, promoting the game and the participation in sport. As an assistant, speaker and producer, Daniel has participated in several national and international tennis courses, conferences and workshops; has been conducting more then 200 coaches courses and is responsible for thousands of certifications
Among many activities he founded with Carlos Kirmayr and coordinated the Coaches Education Department for the Brazilian Tennis Confederation and directed the Achievement Program at the Israel Tennis Centers.“

From Inner Coaching to „Coaching in sports“

The Blog www.innercoaching-blog.de now has the title
„Coaching in sports – new ways in learning“. Started with the thoughts and ideas of Timothy Gallwey and others about Inner Game and Inner Coaching the scaffolding of the blog is more. From there, we started thinking outside the box.

We included all aspects with an evidence-based background that deliver a change in coaching in sports („new ways in learning“): constraints led approach, external focus, differential learning, non-linear pedagogy, implicit learning, theory of dynamical systems,….

And it is not at an end.

 

a blog for coaches and players